Umut Gunes, Spar City: ‘Waarom komen ­ mensen eigenlijk naar mijn ­winkel?’

26-09-2024

Regelmatig vraagt Umut Gunes zich af waarom mensen naar zijn Spar City aan de Korte Poten in Den Haag zouden komen? De concurrentie is namelijk enorm. Waarin schuilt dan zijn meerwaarde? “Ik denk toch dat dit in een stukje persoonlijke aandacht en mond-tot mondreclame zit. Ik sta veel zelf achter de kassa omdat ik wil weten wie mijn klanten zijn. Daar kan ik op anticiperen en dat werkt”. Bij het geven van persoonlijke aandacht spelen ook zijn medewerkers een belangrijke rol. Daarom wil hij geen ‘eentonige’ werkgever zijn waarbij het alleen om werk en prestatie draait.

IMG 5933 (Medium)

In mei dit jaar is de Spar City van Umut Gunes (39) aan de Korte Poten in Den Haag uitgebreid met een FoodClub. Klanten wordt een horeca-to-go ervaring geboden met een vers ontbijt, een lunch of een avondmaaltijd die ter plekke kan worden verwarmd. De resultaten in de eerste maanden zijn volgens hem veelbelovend, zowel qua omzet als marge.

Winkel ziet er weer fris en aantrekkelijk uit

Met Spar FoodClub heeft Umut Gunes zich nu verder gespecialiseerd. Hij heeft er ook de perfecte locatie voor met veel passanten, waaronder ambtenaren, politici, zakenlui, kantoormedewerkers en wat scholieren, die snel iets lekkers mee willen nemen. Om zijn klanten meer service te bieden, wilde hij graag een speedoven om gerechten snel op te kunnen warmen. Tevens waren de andere oven en de koffiemachine aan vervanging toe. Daarvoor is nu ook nieuwe apparatuur in de plaats gekomen. De signing rondom is vernieuwd en er is een nieuwe module geplaatst voor verse broodjes en panini’s. Daardoor ziet de relatief kleine winkel (155 m2 v.v.o.) er weer fris en aantrekkelijk uit. En hij is nog niet klaar: Gunes heeft net het slijterijdiploma binnen en dus moet er nog plek worden gevonden voor een slijterij.

Verloren jaren

Umut Gunes is nu bijna tien jaar franchisenemer van Spar. Nadat hij een aantal jaren voor Spar als interim-manager meerdere typen winkels begeleidde, vond hij de tijd rijp om zelfstandig ondernemer te worden. In 2015 opende hij zijn Spar aan de Korte Poten in Den Haag, schuin tegenover de Tweede Kamer. De eerste jaren had hij het lastig om zijn plek in de markt te veroveren, maar vanaf 2017 steeg de omzet geleidelijk. Totdat de coronacrisis uitbrak en alles plat lag. “Eigenlijk zijn de jaren 2020-2023, dus met corona, de energiecrisis en de hoge inflatie verloren jaren geweest. Gelukkig is dit jaar weer een ‘normaal’ winstgevend jaar”, aldus Gunes.

Tweede winkel tegenover het Haga-ziekenhuis

Toch hield de crisistijd hem niet tegen en opende hij in 2021 een tweede Spar, een combinatie van Spar City en Spar Buurt, tegenover het Haga-ziekenhuis in de wijk Leyenburg. In maart dit jaar werd daar ook het FoodClub-concept geïntroduceerd. Niemand wilde op die locatie een supermarkt vestigen, vertelt Gunes, maar hij zag een kans: “Het Haga-ziekenhuis is uitgebreid en trekt meer mensen. Je hebt voor de deur een station voor streekbussen en trams. Tevens vond ik de huur ‘interessant’. Ik ken de buurt goed en ben vervolgens de uitdaging aangegaan. En met succes! Ik draaide in Leyenburg eind augustus een hogere weekomzet ten opzichte van vorig jaar en met een hogere marge. Het zijn ook totaal andere winkels met totaal andere klanten. Ik ben in elk geval tevreden dat ik nu twee gezonde, winstgevende winkels heb. Nog een derde winkel erbij? Zeg nooit, nooit.”

Stilstaan is zeker geen optie

Ondernemerslust is Gunes in elk geval niet vreemd maar hij gaat niets overhaasten in deze onzekere tijden waarin de verhouding omzet versus kosten/investeringen steeds verder uit de pas dreigt te lopen. Maar stilstaan is zeker geen optie. “Dit was de derde verbouwing/aanpassing in bijna tien jaar tijd aan de Korte Poten en ik merk dat ik de gedane investeringen al snel terugverdien. Dat is prettig, want dan kan ik ook alvast geld reserveren voor grote investeringen die over een paar jaar voor de deur staan, zoals CO2-koelingen. Voor een kleine winkel als dit praat je dan toch over een investering van circa € 150.000,-”, aldus Gunes.

Geen ‘eentonige’ werkgever

Regelmatig vraagt Gunes zich af waarom mensen eigenlijk naar zijn winkel aan de Korte Poten zouden komen? De concurrentie is namelijk enorm. “Ik denk toch dat dit in een stukje persoonlijke aandacht en mond-tot-mondreclame zit. Ik sta veel zelf achter de kassa omdat ik wil weten wie mijn klanten zijn. Daar kan ik op anticiperen. Als ik dan bijvoorbeeld zie dat iemand twaalf broodjes met sapjes haalt, dan vertel ik - of de dames bij de broodjescounter - dat we ook kunnen bezorgen en dat er op rekening kan worden betaald. Zo hebben we langzaam maar gestaag met veel bedrijven een goede band op kunnen bouwen. Dat heeft voor een grote omzetstijging gezorgd. Verder is de kwaliteit goed, het is hier gezellig en er wordt niet gezeurd, ook niet over prijzen. Van veel klanten hebben we de gunfactor gekregen en iedereen staat hier met een glimlach op het gezicht. Daarom prijs ik me ook gelukkig met mijn medewerkers. De kern wordt gevormd door vaste medewerkers die al vaak lang in dienst zijn. Dat is een belangrijke graadmeter. Ik probeer voor iedereen geen ‘eentonige’ werkgever te zijn waarbij het alleen om werk en prestatie draait. Daarom organiseer ik regelmatig leuke uitjes of geef extraatjes zodat ze bij mij blijven. Anders raken ze toch op je uitgekeken en de keuze is reuze momenteel.”

Uiteindelijk doe je jezelf tekort

Umut Gunes is jarenlang lid van Vakcentrum. Wat betekent het lidmaatschap voor hem? “Voor mij heeft Vakcentrum vele gezichten. Het is allereerst een extra informatiebron. Er komt zoveel op je af als zelfstandig ondernemer en via nieuwsbrieven en dergelijke word ik goed op de hoogte gehouden van veranderende wet- en regelgeving. Dat wordt kort en helder uitgelegd. Je bent zo intensief met je bedrijf bezig dat je weleens iets over het hoofd ziet. Dankzij Vakcentrum kan ik goed in de gaten houden waar ik op moet letten en wanneer ik moet handelen. Tevens vind ik het fijn om direct met medewerkers te kunnen sparren. Iedereen is goed en snel benaderbaar als je met een acute vraag zit en helpt je goed. Wie denkt dat hij als ondernemer alles zelf kan of wil doen en geen brancheorganisatie nodig heeft, doet zichzelf uiteindelijk tekort. En dat kan dan heel veel geld kosten.”