-
-
VakcentrumNieuws 12 2024
-
State of Retail 2024—Europe: Transition and transformation in nongrocery retail
Het rapport combineert marktdata met enquêtes onder 30 Europese executives en meer dan 15.000 consumenten in zes landen (Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk). Het rapport richt zich op zes branches: meubels en interieur, doe-het-zelf en hardware, consumentenelektronica, sportartikelen, schoonheids- en persoonlijke verzorging en dierverzorging. Opdrachtgever: Eurocommerce Onderzoek: McKinsey
-
Ik ben Temi, uw robot' Kan de sociale robot de werkdruk in de winkel verlichten?
Voor welke activiteiten en hoe kunen sociale robots het beste worden ingezet om de werkdruk van medewerkers te verminderen en de retail leuker en aantrekkelijker te maken om voor te leren en om in te werken?
-
Lekkernijen 2024
-
Lekkernijver nr. 93
-
Rapport 'De moderne agora'
Om centrumgebieden vitaal te houden is het noodzakelijk om continu te blijven vernieuwen. Een bredere functiemix is het nieuwe toverwoord waar we veel over horen en lezen. Maar wat bedoelen we hier precies mee? Welke functies zijn dat dan? En hoe kijken ondernemers en exploitanten uit die andere sectoren naar een vestiging in een centrumgebied?Een open blik is belangrijk. We kijken in de praktijk nog te vaak naar de oplossing in retail en horeca, terwijl functies zoals cultuur, zorg, onderwijs, ambachten, werken en ontspanning kansrijk zijn, waarde toevoegen en centrumgebieden meer betekenis geven. Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) heeft expert Arno Ruigrok de opdracht gegeven om samen met DNWS een verkenning te doen naar de verbreding van functies in centrumgebieden. Het rapport 'De moderne agora' is hiervan het resultaat. Dat is geen eindpunt maar een startpunt voor meer overleg, kennisuitwisseling en vooral: ondernemende actie. Er liggen veel kansen en er is veel mogelijk. Zo wordt het centrumgebied weer dat levendige gezonde hart van elke gemeenschap.
-
VakcentrumNieuws 11 2024
-
VakcentrumNieuws 10 2024
-
Lekkernijver nr. 92
-
Beter Geregeld (MKB NL)
Regeldruk vormt al jaren het grootste knelpunt voor ondernemers. De veelheid aan regels en nationale koppen zet een rem op ondernemerschap en schaadt onze concurrentiepositie. In de handreiking ‘Beter Geregeld’ bieden ondernemers nu zelf concrete oplossingen voor het verminderen van regeldruk. Het rapport is een verdere uitwerking van de Ondernemersagenda ‘Vernieuwen, Versnellen, Verbinden’
-
VakcentrumNieuws 9 2024
-
Seo rapport: Transitie-uitdagingen voor de Nederlandse retailsector
Dit onderzoek verkent de investeringsbehoeften van de Nederlandse retailsector met het oog op de uitdagingen en kansen die voortkomen uit de transities verduurzaming, digitalisering, en talentontwikkeling. Het is uitgevoerd in opdracht van sociale partners in de retailsector, onder regie van Stichting 3xM. Lees hier de reactie van het Vakcentrum
-
Cao voor zelfstandige drogisterijbedrijven
De algemeen verbindend verklaarde cao die geldt van 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2025
-
Retail Inspiratiedocument-Duurzaamheid
Bij het verbouwen van winkels zie je soms door de bomen het bos niet meer. De business op orde houden, onderhandelen over de huurovereenkomst, partijen selecteren waarmee je gaat samenwerken, bepalen hoe de winkel eruit moet komen te zien en vervolgens het daadwerkelijke verbouwen. En dan is er ook nog het vraagstuk verduurzamen. Wilt u nog meer weten over de technische of juridische facetten van verduurzaming, download dan ook: Vakcentrum Experitisedossier Leidraad verduurzaming vastgoed Vakcentrum Expertisedossier: Energiebesparing in supermarkten Vakcentrum Expertisedossier: Energiebesparing in foodspecialiteitenwinkels
-
VakcentrumNieuws 6 2024
-
VakcentrumNieuws 5 2024
-
Jaarverslag 2023
-
The State of Grocery Europe
De State of Grocery Europe is een jaarlijkse publicatie. Het rapport is bedoeld om leidinggevenden een uitgebreid overzicht te bieden van de markt en toekomstige trends. Voor het opstellen van het rapport zijn meer dan 12.000 consumenten in 11 Europese landen en meer dan 30 leidinggevenden uit de levensmiddelensector in meer dan 15 landen in Europa ondervraagd. Opdrachtgever: Eurocommerce Onderzoeker: McKinsey
-
Transition pathway for retail
Een overzicht van de kansen en uitdagingen voor de retail, opgesteld door de Europse Commissie. Het rapport geeft naast de kansen en uitdagingen ook een overzicht van de stappen die nodig zijn om te komen tot een toekomstbestendige retail. Kernpunten zijn: duurzaamheid, digitalisering en de professionele vaardigheden.