Dat een potentiële koper van een supermarkt aan een adviseur van het Vakcentrum bij een mogelijke aankoop als eerste vraagt hoeveel parkeerplaatsen er bij de supermarkt zijn en of die eigendom van de ondernemer of van de gemeente zijn, onderstreept het belang van goede en voldoende parkeerruimte.
Lokale verschillen en bezoekersmotieven
Het belang van parkeerruimte is uiteraard locatieafhankelijk en verschilt per bezoekersmotief. Zo is het bezoek aan de binnenstad van Amsterdam een heel andere ervaring dan snel boodschappen doen in een buurtwinkelcentrum. In de binnenstad spelen factoren zoals toerisme, horeca en recreatie een grote rol, terwijl in buurtwinkelcentra vooral efficiëntie en bereikbaarheid belangrijk zijn. Het bezoekmotief is verschillend. Goede parkeergelegenheid in kern-, buurt- en wijkwinkelcentra is essentieel voor het aantrekken van klanten die hun dagelijkse boodschappen snel en makkelijk willen doen.
Toenemende druk op parkeerruimte
De druk op parkeerruimte en de bereikbaarheid van supermarkten neemt toe. Zowel individuele ondernemers als ondernemersverenigingen signaleren deze toenemende druk. De ruimte die beschikbaar is voor parkeren wordt steeds meer betwist door andere ruimtelijke behoeften zoals woningbouw, vergroening, en het creëren van verkeersluwe gebieden. De strijd om de ruimte wordt steeds heviger, waarbij ruimte voor groen, woningen, fietsen en horeca (zoals terrassen) ten koste gaat van parkeerruimte voor auto's.
Concrete voorbeelden illustreren de uitdagingen waarmee supermarkten te maken hebben. Dat zien we onder andere in Nieuwegein (beperkingen in de toegankelijkheid door een knip in een toegangsweg, wat de bereikbaarheid negatief beïnvloedt), Oirschot (spanningsveld tussen vergroening van het gebied en de bereikbaarheid van parkeermogelijkheden voor supermarkten) en Venlo (verschil in perceptie wat betreft het aantal parkeerplaatsen)
Gevolgen voor omzet
Een gebrek aan voldoende parkeerplaatsen kan ervoor zorgen dat klanten hun boodschappen elders doen, wat leidt tot omzetverlies voor de supermarkt. Veel gemeenten lijken deze directe relatie tussen parkeergelegenheid en omzet echter onvoldoende te erkennen. De penibele situatie waarin veel supermarkten zich bevinden en daardoor het grote belang van parkeerruimte wordt door lokale overheden vaak onderschat.
Actie van het Vakcentrum
Het Vakcentrum is natuurlijk bekend met het belang van parkeren en bereikbaarheid en bereidt een onderzoek voor om de discussie om ruimtegebruik nog duidelijker in kaart te brengen. Ondernemers worden uitgenodigd om voorbeelden en ervaringen te delen via reactie@vakcentrum.nl, zodat een compleet beeld kan worden gevormd.
Heeft u als ondernemer voorbeelden van problemen met parkeerruimte en bereikbaarheid? Laat het ons dus weten.