Koen Harlaar, Albert Heijn Kapelle: "Masterplan maakt supermarkt ­toekomstbestendig"

28-08-2024

Koen Harlaar, eigenaar van Albert Heijn in het centrum van het Zeeuwse Kapelle, heeft geen reden tot klagen. De omzet is goed en hij heeft mooie plannen om de supermarkt verder uit te breiden en te verduurzamen. Zorgen zijn er ook, zoals de alsmaar stijgende (personeels)kosten die op het rendement drukken.

Afhankelijk van de definitieve goedkeuring van de plannen wil Harlaar zijn AH uitbouwen van 1.200 naar 1.600 m2 v.v.o.. Tevens wordt de parkeerplaats vergroot en er komen snelladers. Daarvoor is de grond al in eigendom. Verder worden slagen gemaakt op gebieden als duurzaamheid en energiegebruik. Het dak wordt dan vol gelegd met zonnepanelen en de entree wordt compleet vernieuwd zodat de warmte buiten en de koelte binnen wordt gehouden.
Het maakt allemaal deel uit van Harlaar’s masterplan om zijn supermarkt toekomstbestendig te maken. In Kapelle zijn en worden namelijk veel huizen bijgebouwd. Schaalvergroting moet zijn AH dus aantrekkelijker maken en houden voor nieuwe en bestaande klanten. De concurrentie zit immers niet stil. Zo ligt het grotere Goes maar op vijf minuten rijden. De extra vierkante meters kan Harlaar goed gebruiken voor uitbreiding van bestaande assortimenten.

Sinds 2003 zelfstandig ondernemer

Harlaar is sinds 2003 actief als zelfstandig ondernemer, eerst van een C1000 in Kapelle die hij overnam. In 2015 werd hij franchisenemer van AH. Toen werd de winkel ook uitgebouwd van 900 naar 1.200 m2. Het is een echt familiebedrijf. Naast de vrouw van Koen werken nu ook drie van hun vier zoons in de supermarkt. Harlaar is een christelijke ondernemer en dat betekent dat zijn supermarkt op zondag gesloten is. Ook de plaatselijke Jumbo is om die reden zondag gesloten. De Aldi is dan wel open. Hij mist daardoor zeker omzet maar “niet alles is in geld uit te drukken”.

Alles staat op hoog niveau

De switch van C1000 naar AH in 2015 bracht hem veel: “In het begin was het erg wennen, maar al snel werd het me duidelijk waar de kracht van AH ligt. De organisatiegraad was in 2015 al zoveel beter dan ik gewend was en die is alleen meer beter geworden. De logistiek, de inkoop en ondersteuning staan op zo’n hoog niveau! Dat is heerlijk om mee te werken. En natuurlijk zijn er soms zaken waar je je aan ergert, maar dat is ‘all-in the game’. Ik startte mijn AH-periode met een weekomzet van circa 150.000 euro, nu zit ik op 240.000 euro per week. Al met al een mooie ontwikkeling, zeker als je bedenkt dat het rendement van AH hoger is dan destijds bij C1000.”

Lonen mogen echt niet verder stijgen

De omzet is nog steeds goed, al drukken de fors gestegen kosten op het rendement. “Nee, dat is niet meer wat het was, al heb ik geen reden tot klagen. Maar neem de personeelskosten: die zijn in anderhalf jaar met bijna 30% gestegen! Ik vind het wel een hele uitdaging om daar grip op te blijven houden. Er komt weer een nieuwe cao-ronde aan maar ik vind dat de lonen echt niet verder mogen stijgen”, aldus Harlaar. “Dan moet ik misschien in werkgelegenheid gaan snijden, wat ik niet wil. Een maand geleden hebben we het serviceplein helemaal aangepakt en uitgebreid met meer zelfscankassa’s. Omdat de tabak uit de winkel is, scheelt dat handjes maar ik wil niet verder gaan verschralen in personeel. Het personeelsbestand blijft nu op sterkte, maar het verloop is wel hoger omdat er voor jongeren veel meer te kiezen is. Daar moeten we mee ‘dealen’. Daarentegen hebben we vorig jaar, tijdens ons 20-jarig bestaan, twaalf mensen in het zonnetje gezet die hier 20 jaar in dienst waren. Dat zegt ook wel wat tegenwoordig.”

Afscheid van rookwaren

Natuurlijk hadden we het met Harlaar ook over twee actuele onderwerpen: de ban op rookwaren in de supermarkt per 1 juli en de statiegeldproblematiek.
Wat betreft het eerste onderwerp heeft Harlaar nog gekeken of hij elders een ‘gemakswinkel’ kon openen. Hij zag daar uiteindelijk toch van af. “Ik mis nu circa 15.000 euro omzet per week, waar overigens weinig marge op zat, maar we draaien tot nu toe een significant betere zomer”, vertelt Harlaar. “Zo zien we veel meer Duitsers en Belgen en zij compenseren het verlies van de rookwaren volledig. Of we merken dat vaste klanten nu eerder over de grens shoppen? Ik zie dat niet gebeuren, maar kan het niet met cijfers onderbouwen. Het is puur een gevoel. Misschien is dat later in het najaar beter meetbaar, zonder alle toeristen.”

Statiegeld schiet doel voorbij

Ten aanzien van de statiegeldproblematiek is Harlaar duidelijk: het inleversysteem schiet zijn doel volledig voorbij. “Je ziet mensen in afvalbakken graaien op zoek naar flesjes/blikjes en dat zorgt voor meer troep op straat. Een averechts effect dus. En de flesjes en blikjes die worden ingeleverd zijn vaak vies en plakkerig. Dat zorgt regelmatig voor storingen. Nee, het is geen feest om met dit systeem te werken. En nu valt de handling hier nog mee. Bij mijn collega’s aan de kust is het helemaal een ramp.”

SSK-lid

Harlaar draagt het Super Supermarkt Keurmerk en communiceert daarover regelmatig online (#SSK) en offline naar de consument. “Aan elke mailing of activiteit koppelen we (een van) de aspecten waar SSK voor staat. SSK is ons ook op het lijf geschreven omdat het goed aangeeft hoe wij over bepaalde zaken denken. Dat zorgt voor vertrouwen bij de consument.”

“Lokale betrokkenheid bijvoorbeeld is zo belangrijk in een dorp als Kapelle. Door de fors gestegen kosten zoek ik het nu wel meer in ondersteuning in natura dan in financiële steun. Onlangs was de Kapelse Dag en bij elke goede-doelen-kraam stonden gevulde tassen als prijs. Daar hebben we veel mensen blij mee gemaakt.”
“Een andere SSK-activiteit is het lokale assortiment. Zodra je bij ons naar binnen loopt, zie je rechts vier meter aan Zeeuwse producten. Op versgebied zouden we meer kunnen en willen doen, alleen is AH daar geen voorstander van en dat snap ik ook wel. Gaat er iets fout, dan heeft AH het toch gedaan.”

“Verder hadden we al flinke slagen gemaakt op gebieden als duurzaamheid en energieverbruik. Hopelijk kunnen we snel gaan verbouwen, dan zetten we weer nieuwe stappen.”

"Fijn dat ik er niet alleen voor stond"

Koen Harlaar is al lang lid van het Vakcentrum. Wat betekent het lidmaatschap voor hem? “Zeker in het begin van mijn carrière heb ik heel veel hulp gehad bij de aanschaf en overname van de C1000. Ik ben zeer dankbaar voor die steun en ook later in de voor mij moeilijke periode door de supermarktoorlog in 2003, stond Vakcentrum mij met raad en daad terzijde”, aldus Harlaar. “Fijn dat ik er niet alleen voor stond. Nu maken we ook regelmatig gebruik van de expertise van Vakcentrum, bijvoorbeeld als de HR-afdeling met vragen zit. Dan wordt er snel geschakeld en dat werkt gewoon heel prettig. In het algemeen vind ik dat Vakcentrum goed voor onze belangen opkomt. Juist in deze turbulente tijden is dat van groot belang.”