De juryleden Murk Boerstra (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie FNLI), René Roorda (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel CBL) en Harrie ten Have (Vakcentrum) toonden zich verheugd over de kwaliteit van de deelnemers aan deze jubileumeditie van de competitie. De jury oordeelde dat zij geen onderscheid kon maken tussen een tweede en een derde prijs. Vandaar de ex aequo.
De belangrijkste bevindingen van de jury:
Jumbo Froukje Sloot – Stadskanaal
De supermarkt van Froukje heeft een vvo van 2000 m2, met circa 152 medewerkers. Het marktgebied ligt dicht bij de Duitse grens. Dat is een marktgebied waar de consument gemiddeld minder te besteden heeft en de concurrentie, zowel lokaal als direct over de grens, groot is.
Als ondernemer werkt zij met een bedrijfsleider en een assistent (potentieel bedrijfsopvolger), om zelf genoeg tijd over te houden om zowel op de winkelvloer zichtbaar te zijn als actief in bestuurlijke rollen in het pensioenfonds BPFL, de Jumbo-ondernemersvereniging en het Vakcentrum.
Met het oog op de toekomst zijn belangrijke stappen genomen om foodservice een belangrijke plaats te geven. Zowel in de keuken als op de versafdelingen is een overvloed aan ambachtelijke producten te vinden.
Een ambachtelijke slager maakt deel uit van het team. Een deel van de versproducten is bewust afkomstig uit de directe omgeving.
Een absolute innovatie is de inrichting van de servicebalie, waardoor de dienstverlening aan de klant uiterst toegankelijk en letterlijk in een bloemenzee plaatsvindt.
Elke mogelijke belemmering wordt gezien als een uitdaging. Medewerkers worden gestimuleerd te focussen op hetgeen zij kunnen in plaats van op wat ze niet kunnen. Dat heeft onder andere geleid tot een fantastische afdeling met vers belegde broodjes. Leeftijd speelt geen rol. Het ziekteverzuim is laag en opleidingen worden breed gepromoot.
Gevestigd op korte afstand van de Duitse grens is, met het oog op mogelijke toekomstige afvloeiing, naast de supermarkt een geschenkwinkel met tabaksverkoop ontwikkeld. Zij heeft actieve input geleverd aan de ontwikkeling van een nieuwe franchiseformule.
De slijterij is visueel direct aan de wijnafdeling verbonden. Over de positionering van plekken zoals postbussen en retourstations is goed nagedacht. De klant wordt van alle kanten de winkel in gelokt. Een winkel die lokaal actief bijdraagt aan acties en festiviteiten met collega winkeliers, maar ook aan de ondersteuning van verenigingen en diverse onderwijsinstellingen.
Oprecht een beleving
De jury is van mening te maken te hebben met een ondernemer met visie en lef om voor de troepen uit beslissingen te nemen en acties op te starten om zich aan te passen aan gewijzigde omstandigheden.
De winkel biedt klanten een beleving die hen naar de winkel blijft trekken. Dit is absoluut nodig gezien het marktgebied en het steeds groter wordend ongelijk speelveld tussen Nederland en Duitsland.