Hoeksch Gemak, ‘s-Gravendeel: "Alle gemak onder één dak"

8-6-2024

Vorig jaar juni sloot het Hoekse Warenhuis in ’s-Gravendeel de deuren. Jumbo-ondernemer Ardi van der Hoek zag een kans en opende op 19 oktober 2023 Hoeksch Gemak. Pal naast de Jumbo bevindt zich nu een combinatie van Marskramer, Top1Toys, Cadeau Concept, Post NL en meer. Dat zorgt voor binding. Bovendien vindt ook de tabaksverkoop hier voortaan plaats, want dat mag per 1 juli aanstaande niet meer in de supermarkt.

DSC0024 (Large)

Hoeksch Gemak biedt heel veel gemak onder één dak: een giftshop, stomerij, boeken en lectuur, tabakswaren, loterijverkoop, speelgoed, huishoud en een PostNL-punt. Toch twijfelde Ardi van der Hoek (47) of hij wel een dergelijke zaak moest beginnen. Hij groeide op in de supermarkt die hij veertien jaar geleden officieel van zijn vader overnam en is goed bekend met ‘fast moving consumer goods’.

Een supermarkt runnen is heel anders

“Organisatorisch is een supermarkt runnen heel anders dan een zaak met verschillende non-food winkelformules onder één dak. Maar het was een uitdaging die ik wel moest aangaan om te zorgen dat de mensen uit ’s-Gravendeel niet naar andere plaatsen zouden uitwijken”, zegt Ardi.“De tabakswaren speelden hierin een belangrijke rol. Die omzet en groep klanten blijft nu behouden en zij zien ‘en passant’ dat we nog veel meer verkopen. Het is overigens niet zo dat de tabaksomzet 1 op 1 is meeverhuisd. Door de verplaatsing naar Hoeksch Gemak zijn we toch een kwart van de tabaksomzet verloren. Het is echt een kwestie van wennen voor de klanten. En je mag natuurlijk geen reclame maken. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat die omzet vanaf 1 juli snel gaat aantrekken. Een andere supermarkt stoot de tabaksverkoop dan namelijk helemaal af.”

Dat tabaksverkoop belangrijk is om binding met klanten te behouden, blijkt ook uit het gegeven dat Ardi al verder vooruitkijkt naar het moment dat in 2032 ook Hoeksch Gemak geen tabakswaren meer mag verkopen. Dan kan met een relatief eenvoudige verbouwing in hetzelfde pand een tabaksspeciaalzaak met een eigen ingang worden gerealiseerd.

50% meer impulsverkoop

Niet alleen de tabakswaren verdwenen uit de Jumbo, ook de tijdschriften, lectuur en verschillende diensten verschoven naar Hoeksch Gemak. Dat bood Ardi de gelegenheid om in de supermarkt wat omzettingen door te voeren. Zo is het aantal zelfscankassa’s uitgebreid, tevens is de afdeling planten en bloemen vergroot én op een betere plek gesitueerd, direct bij de in- uitgang. Die omzetting genereert nu 50% meer impulsverkoop.

Uitdaging om partijen op één lijn te krijgen

Voor Hoeksch Gemak ging Ardi met verschillende partijen in zee. Convenience Concept, onderdeel van Lekkerland Groep, verzorgt de cadeauartikelen die Ardi onder de zelfbedachte naam Cadeau Concept brengt. Voor speelgoed (Top1Toys) en huishoudelijke artikelen (Marskramer) schakelde hij Otto Simon in.
Het was wel een uitdaging om de verschillende partijen op één lijn te krijgen, maar dat lukte volgens Ardi prima: “Een absolute vereiste voor mij was wel dat de formules hetzelfde kassasysteem delen. Dat is gelukt. Nu kan een klant op één punt alles afrekenen. Dat is niet alleen voor hem heel prettig maar ook voor de medewerkers."

"Verder werkten partijen goed samen bij de ombouw en aankleding van de winkel. Op wat hobbeltjes na vind ik dat dit goed is gelukt. De winkel ziet er aantrekkelijk uit, de presentaties worden goed uitgelicht en de verschillende assortimenten lopen organisch in elkaar over. Dat maakt het prettig winkelen."

"Voor de dagelijkse gang van zaken, de inkoop en verkoop, heb ik een goede bedrijfsleidster, Mariska, aan kunnen trekken die al bekend was met de verschillende assortimenten. Tevens is een aantal mensen overgestapt van Jumbo naar Hoeksch Gemak zodat je de nodige routine in huis haalde.”

Jumbo versterkt Hoeksch Gemak en vice versa

In oktober werd Hoeksch Gemak geopend en de reacties waren lovend. “Misschien is het wel goed geweest dat de winkel eerst een paar maanden leeg heeft gestaan. Pas dan weet je wat je mist in je dorp. Dat je voor een klein cadeautje, een speelgoedje of een huishoudelijk artikel ineens een eind moest rijden, soms wel naar Dordrecht. Dus we merkten dat de mensen heel opgelucht waren toen wij de deuren openden”, vertelt Ardi.
”Het eerste kwartaal van dit jaar is redelijk goed verlopen qua omzet, al heb ik heb natuurlijk nog geen vergelijkingsmateriaal. Wat sowieso duidelijk is dat Jumbo Hoeksch Gemak versterkt en vice versa; het is win-win. Dus achteraf ben ik heel blij dat ik deze stap heb genomen.”