Grootse plannen in Paterswolde “Niemand kan straks om ons heen”

4-5-2024

In de maand mei gaat in Paterswolde, in de kop van Drenthe, de eerste paal de grond in voor drie nieuwe winkelpanden met daarboven een sportschool. Begin 2025 dient dit project te zijn afgerond en krijgt de aantrekkingskracht van winkelcentrum Paterswolde, met onder andere een AH, Gall & Gall en Etos een flinke impuls. De drijvende kracht achter dit alles is Daniëlle Oosterhof, directeur/grootaandeelhouder van Oosterhof Supermarkt B.V.

DSC0003 Bewerkt (Large)

Daniëlle Oosterhof (46) laat zich de kaas duidelijk niet van het brood eten. Tegen haar zin wordt op vier kilometer afstand, in een nieuwe woonwijk, midden in haar verzorgingsgebied dus, binnenkort een solitaire supermarkt geopend. Mogelijk zelfs een AH. Dat was voor haar een signaal om de aantrekkingskracht van haar winkelgebied - winkelcentrum Paterswolde - verder te vergroten om sterker te staan ten opzichte van de competitie. Haar winkelgebied bestaat momenteel uit een AH, Etos en Gall & Gall. In dezelfde passage verhuurde ze ook een pand aan een kledingzaak die onlangs naar een nieuw pand vlakbij is verhuisd. De vrijgekomen ruimte wordt na een verbouwing verdeeld tussen de Etos en Gall & Gall. Tevens wil Daniëlle in de supermarkt een slag maken door het AH-versplein verder uit te breiden.

Nieuwbouw

Alsof dat allemaal niet genoeg is, worden op de naastgelegen grond die in eigendom is, en waar nu alleen een tandartsenpraktijk is gevestigd, drie winkelpanden gebouwd met daarboven een sportschool. Voor die nieuwe winkelpanden lopen momenteel gesprekken met lokale ondernemers. In mei gaat de eerste paal de grond in en begin 2025 moet het hele project zijn gerealiseerd en kan niemand in Paterswolde om dit nieuwe cluster van winkels heen. Dat is de boodschap die Daniëlle duidelijk wil uitstralen.

Drie generaties vrouwen

Daniëlle Oosterhof is de derde generatie van vrouwen die de leiding over het bedrijf heeft. Haar oma startte het net na de oorlog en Daniëlle nam het weer over van haar moeder. Dat was een vanzelfsprekendheid. “Het was altijd mijn ambitie om het bedrijf voort te zetten, ik wilde niets liever”, vertelt Daniëlle. “In 2001 heb ik het bedrijf officieel van mijn moeder overgenomen. In 2014 hebben we een grote verbouwing doorgevoerd en ondertussen exploiteren we drie formules - AH, Etos, Gall & Gall - die naast elkaar in een passage zitten. Rondom ons hebben we ook nog vastgoed dat we ontwikkeld hebben en zoals aangegeven starten we met een nieuw project dat in 2025 klaar moet zijn.” Of er ooit een vierde vrouwelijke generatie aan het roer komt te staan, valt niet te zeggen. “Nee, mijn dochter is 16. Laat haar eerst maar het leven ontdekken. En wat die keuze ook zal zijn, het is háár keuze en ik zal haar daarbij geen druk opleggen”, aldus Daniëlle.

Hercertificering SSK appeltje eitje

Al jarenlang voert AH Paterswolde het Super Supermarkt Keurmerk (SSK) en onlangs is de hercertificering afgerond. Een ‘appeltje eitje’ volgens Daniëlle. “Nee, ik vind dat niet zo spannend omdat we al dagelijks bezig zijn met alle facetten waar SSK voor staat, met uitzondering dan van lokale assortimenten want dat wil AH niet. Maar ik ben blij met SSK. Certificering houd je alert. Waar ben je mee bezig, wat doe je goed, wat kan beter? We omarmen goed werkgeverschap. Dat komt bijvoorbeeld terug in de mensen die hier al vele jaren met veel plezier werkzaam zijn en uitgroeien tot bekende gezichten voor de klant. Het is echt ons kent ons. Er is ook ruimte voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een van onze medewerkers heeft het Syndroom van Down maar werkt hier al 25 jaar tot volle tevredenheid. We kennen weinig verloop maar dat neemt niet weg dat de laatste twee jaren ook bij ons spannend waren om de roosters rond te krijgen. Gelukkig gaat het nu weer de goede kant op. We zitten wat beter in ons ‘personeelsjasje’ en dat zie je direct terug op de winkelvloer.”

Sinds 2014 gasloos

Ook op twee andere punten binnen het SSK-programma scoort de AH in Paterswolde goed: lokale betrokkenheid en duurzaamheid. Daniëlle: “We sponsoren uiteraard alle lokale verenigingen. We zijn hoofdsponsor van
vv Actief (voetbal) en zijn betrokken bij allerlei andere sociale, maatschappelijke activiteiten. Overal in Paterswolde zijn we aanwezig. Dat we lokaal zeer betrokken zijn, zit natuurlijk in onze geschiedenis. Van oudsher is Oosterhof een dorpswinkel die steeds groter en groter is gegroeid tot wat het nu is. Dat dorpse karakter willen we echter wel behouden. Dat (ver)bindt ons met onze klanten die hier plezierig hun boodschappen doen. Gelukkig wonen en werken we in het fijne, pittoreske en veilige Paterswolde. Natuurlijk gebeurt hier ook weleens wat maar dat staat niet in verhouding tot wat ik soms van mijn collega’s hoor. Inmiddels hebben we meer dan 50% zelfscankassa’s maar dat heeft niet tot meer agressie jegens medewerkers of meer diefstal geleid.”
“Wat duurzaamheid betreft hebben we net 270 zonnepanelen op ons dak gelegd en we zijn sinds 2014 al helemaal gasloos. Ik ben blij dat we dat destijds hebben gedaan en het scheelde zeker de afgelopen twee jaar enorm in de kosten.”

Gemeente kijkt de andere kant op

Met circa 175 werknemers is Oosterhof een belangrijke werkgever in de gemeente en goede communicatie is dan een belangrijke basis om samen te werken. Maar soms lopen zaken anders, tot Daniëlle’s ergernis: “In het verleden werd er goed met de gemeente samengewerkt toen we de nieuwbouw hier planden. We hebben zelfs een deel van de rotonde voor onze deur betaald, we hebben een parkeerplaats gerealiseerd en een school helpen verhuizen. Maar dezelfde gemeente die ons altijd weet te vinden als ze iets nodig hebben, verkoopt net zo gemakkelijk een stuk grond in een nieuwe woonwijk vier kilometer verderop waar binnenkort dus een nieuwe supermarkt wordt geopend. Dan kijkt de gemeente gewoon de andere kant op. Dat ergert me maar ik wil niet verzanden in negativiteit. Je moet van je eigen kracht uit gaan en positief denken. Ik kijk uit naar de ontwikkeling van ons nieuwste plan en zorg dat niemand in Paterswolde om ons heen kan!”

Lokaal, duurzaam en maatschappelijk ­verantwoord

Het SSK keurmerk staat voor lokale betrokkenheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Sinds 2012 laten zelfstandige supermarktondernemers met het SSK keurmerk zien dat zij een duidelijke meerwaarde hebben voor klanten, medewerkers en de omgeving waarin zij opereren.

Om het SSK keurmerk te krijgen, wordt een supermarkt op maar liefst 60 criteria beoordeeld. De inhoudelijke criteria binnen het SSK zijn uitvoerig getoetst door TNO. Hierbij zijn de ‘MVO Prestatieladder’ en de eisen van verschillende stakeholders het uitgangspunt.

Het gaat hierbij om de volgende thema’s:

  • Lokale betrokkenheid
  • Onderscheidend assortiment
  • Stimulerend personeelsbeleid
  • Duurzame energie
  • Bewuste afvalreductie
  • Veilige omgeving
  • Slimme logistiek

Supermarkten met het Super Supermarkt Keurmerk kunnen meedoen aan gezamenlijke acties met onder andere Supporter van Schoon en het Voedingscentrum. Daarnaast krijgen SSK-ondernemers aantrekkelijke rentekortingen bij enkele banken.

Wilt u meer weten? Kijk op www.supersupermarkt.nl of bel (0348) 41 97 71.

SSK Vlag Uitsnede