Cooking at Home, Rijssen Alles voor de ­bakliefhebber

31-07-2024

Gusta Hazelhorst en haar dochter Karine Bos exploiteren in Rijssen Cooking at Home, een superspecialist op het gebied van het thuis bakken van taarten, koekjes en meer. Voor alle bakmixen, ingrediënten, bakvormen en accessoires kun je hier terecht. Daarnaast worden drie keer per week in de winkel workshops georganiseerd waar je de fijne kneepjes van de bakkunst kunt leren.

Nee, om thuis de standaard taarten of cakes te maken die je normaal in de supermarkt aantreft, daarvoor moet je niet bij Cooking at Home zijn. Die appeltaart of monchou-taart kennen we onderhand wel. Er is meer, zo was de gedachte van Gusta Hazelhorst (55). Twaalf jaar geleden begon ze bij toeval, eigenlijk omdat haar zoon die informatica studeerde de opdracht kreeg om een webshop te bouwen. Of moeder Gusta een geschikt product wist? “Nou, dat wist ik wel. Mijn idee was om de focus te leggen op ingrediënten waarmee je thuis taarten en dergelijke kunt bakken. Niet voor het standaard bakwerk nee. Vervolgens heb ik een molenaar benaderd die 96 soorten meel en allerlei bavaroispoeders had. Een aantal hebben we in de webshop geplaatst en dat vormde toen de basis. Mijn zoon had aan zijn opdracht voldaan, daarna ging ik zelfstandig verder.”

Bakparty’s à la Tupperware

Om bekend te worden besloot ze ’s avonds bakparty’s te organiseren à la Tupperware. Dat was een soort high-tea waar de aanwezigen lekkernijen konden proeven die ze overdag had gebakken. En ze hoopte uiteraard dat de ingrediënten via de webshop gekocht zouden worden. Voor de bekendheid waren die high-tea’s heel goed, de omzet was echter te verwaarlozen. Na een jaar stopte ze daarmee en schakelde ze over op het geven van workshops aan huis. Dat liep dermate goed dat ze thuis in de knel kwamen. Het werd allemaal te onrustig, ook met mensen die bestellingen kwamen afhalen. “In 2016 huurden we voor het eerst in Rijssen een winkelpand van 60 m2. Daar zat het magazijn, workshopruimte én winkel. In 2018 hebben we de webshop vernieuwd waardoor de omzet verder steeg, reden waarom we naar een ander pand van 120 m2 verhuisden. Dat gaf weer lucht”, vertelt Gusta. “In 2018 kwam mijn dochter Karine (25) officieel in het bedrijf en werd mede-eigenaar. Zij bracht nieuwe inzichten en kennis mee waardoor Cooking at Home maar bleef groeien. En toen kwam corona en explodeerde de omzet. Mensen zaten thuis, wilden iets bakken samen met de kinderen. Dat waren absolute tropenjaren.”

Maak het niet te gecompliceerd

Vanwege de explosieve groei werd midden in de coronaperiode de beslissing genomen om wéér te verhuizen. “Het pand waar we nu in zitten stond leeg en leek ons perfect om onze ideeën te verwezenlijken. We hebben nu 350 m2 v.v.o. en een kelder van 250 m2 met het magazijn, de inpakkamer voor de ingrediënten die we onder onze eigen naam brengen, en de logistiek voor de webshop. Zodoende waren we in staat om onze groei verder te faciliteren”, aldus Gusta.
“De bakingrediënten als meel voor brood, cake en taart kopen we nog steeds rechtstreeks in via molenaars en gespecialiseerde groothandels. We leggen daarbij de focus op eerlijke ingrediënten, zonder onnodige toevoegingen. Dat smaakt gewoon beter. Glutenvrij en vegan verkopen we natuurlijk ook maar we zijn geen biowinkel”, vertelt Karine. “Daarnaast vinden we dat iedereen met deze ingrediënten uit de voeten moet kunnen. Maak het niet te gecompliceerd. We hebben circa 150 recepten op de website staan die voor iedereen toegankelijk zijn. Dat stimuleert juist om te gaan bakken en daardoor zien we klanten regelmatig terugkomen. Wat heel goed werkt zijn de samengestelde startpakketten. Wil je bijvoorbeeld een chipolatataart bakken dan zit alles, behalve de bakvorm die we los verkopen en de versproducten, in dat pakket. Alles is exact afgemeten en dat voorkomt dat je als consument te grote verpakkingen moet kopen waarvan je de helft overhoudt. Die startpakketten zijn tevens ideaal om cadeau te geven of voor kerstpakketten.”

‘Hoge driptaart’ is zeer populair

Op dit moment verloopt 85% van de omzet via de ruim opgezette winkel. De website/shop wordt toch vooral als een digitale etalage gebruikt. Mensen komen van heinde en verre naar de winkel en maken er een gezellig dagje uit van. Naast alle bakmixen, ingrediënten als kleur- en smaakstoffen, marsepein, taartvulling en dergelijke, heeft Cooking at Home een breed non-food assortiment. Dat bestaat uit bakvormen in allerlei vormen, maten en materialen, decoratieartikelen, uitsteekvormpjes en bakboeken. De bakliefhebber kan hier dus alles voor zijn of haar hobby vinden.
In de winkel is ook een ruimte waar maximaal acht personen 2 à 3 keer per week een workshop kunnen volgen. Er zijn vijf thematische workshops waar mensen op in kunnen schrijven en de meest populaire op dit moment is de ‘hoge driptaart’.

Een goede beslissing waardoor al veel geld is bespaard

Voor de ondersteuning achter de schermen is Cooking at Home sinds anderhalf jaar lid van Vakcentrum; een goede beslissing waardoor al veel geld is bespaard aldus Gusta: “De ­salarisadministratie en verzekeringen hebben we direct via Vakcentrum geregeld. Dat heeft ons tijd, energie en geld bespaard. Verder hebben we contact gehad over een juridische kwestie waarbij we goed zijn geholpen. Ik heb de RI&E cursus gevolgd via Vakcentrum en ik ga me nog inschrijven voor de cursus ­Juridische aspecten personeelsbeleid. We hebben inmiddels twaalf medewerkers, goed voor vijf FTE’s. Als werkgever moet je van zoveel zaken op de hoogte zijn waar je niet in thuis bent. Dan zijn de diensten die ­Vakcentrum aanbiedt zeer welkom. Daarom lees ik ook altijd ­VakcentrumNieuws en de nieuwsbrieven goed door omdat er altijd actuele onderwerpen ­worden behandeld waar je niet direct bij ­stilstaat. Dus ik ben heel blij met de ­ondersteuning van Vakcentrum.”

Zorgen over rendement

Hoe kijken Gusta en Karine tot slot naar het zakelijk resultaat van Cooking at Home? Gusta: “Er zit nog steeds een stijgende lijn in de omzet en de eerste helft van dit jaar was weer beter dan de eerste zes maanden van 2023. De ­beste maanden moeten bovendien nog komen dus dat stemt hoopvol. De grote vraag is echter hoe het rendement zich ontwikkelt nu alle kosten zo fors zijn gestegen. Dat vind ik wel ­zorgelijk.” “Toch blijven we ook ­investeren”, haakt Karine in. “Onlangs hebben we de ­website/webshop compleet vernieuwd. Er is onder meer een koppeling gekomen tussen kassa en voorraad. Dat geeft ons een beter inzicht op goederenstromen waardoor we beter kunnen plannen.”