Maak het niet te gecompliceerd
Vanwege de explosieve groei werd midden in de coronaperiode de beslissing genomen om wéér te verhuizen. “Het pand waar we nu in zitten stond leeg en leek ons perfect om onze ideeën te verwezenlijken. We hebben nu 350 m2 v.v.o. en een kelder van 250 m2 met het magazijn, de inpakkamer voor de ingrediënten die we onder onze eigen naam brengen, en de logistiek voor de webshop. Zodoende waren we in staat om onze groei verder te faciliteren”, aldus Gusta.
“De bakingrediënten als meel voor brood, cake en taart kopen we nog steeds rechtstreeks in via molenaars en gespecialiseerde groothandels. We leggen daarbij de focus op eerlijke ingrediënten, zonder onnodige toevoegingen. Dat smaakt gewoon beter. Glutenvrij en vegan verkopen we natuurlijk ook maar we zijn geen biowinkel”, vertelt Karine. “Daarnaast vinden we dat iedereen met deze ingrediënten uit de voeten moet kunnen. Maak het niet te gecompliceerd. We hebben circa 150 recepten op de website staan die voor iedereen toegankelijk zijn. Dat stimuleert juist om te gaan bakken en daardoor zien we klanten regelmatig terugkomen. Wat heel goed werkt zijn de samengestelde startpakketten. Wil je bijvoorbeeld een chipolatataart bakken dan zit alles, behalve de bakvorm die we los verkopen en de versproducten, in dat pakket. Alles is exact afgemeten en dat voorkomt dat je als consument te grote verpakkingen moet kopen waarvan je de helft overhoudt. Die startpakketten zijn tevens ideaal om cadeau te geven of voor kerstpakketten.”
‘Hoge driptaart’ is zeer populair
Op dit moment verloopt 85% van de omzet via de ruim opgezette winkel. De website/shop wordt toch vooral als een digitale etalage gebruikt. Mensen komen van heinde en verre naar de winkel en maken er een gezellig dagje uit van. Naast alle bakmixen, ingrediënten als kleur- en smaakstoffen, marsepein, taartvulling en dergelijke, heeft Cooking at Home een breed non-food assortiment. Dat bestaat uit bakvormen in allerlei vormen, maten en materialen, decoratieartikelen, uitsteekvormpjes en bakboeken. De bakliefhebber kan hier dus alles voor zijn of haar hobby vinden.
In de winkel is ook een ruimte waar maximaal acht personen 2 à 3 keer per week een workshop kunnen volgen. Er zijn vijf thematische workshops waar mensen op in kunnen schrijven en de meest populaire op dit moment is de ‘hoge driptaart’.