Carlo Thijssen: "Blokker blijft dé huishoudwinkel!"
03-02-2025
03-02-2025
Carlo Thijssen (47) is ondernemer in Made. Hij heeft een Blokker, een Primera, in het seizoen een tuinmeubelzaak en twee Intertoys-winkels (in Made en Waalwijk). Thijssen is ook voorzitter van de Blokker franchisevereniging en maakt deel uit van het bestuur van de lokale ondernemersvereniging. Nadat de moederorganisatie failliet ging, nam hij samen met twee collega’s uit Texel en Leek/Roden de taak op zich om te zorgen dat de winkels van de 45 franchisenemers door konden draaien. Vakcentrum ondersteunt de franchisenemers.
Veel moet weer worden geregeld en opgebouwd. Thijssen ziet echter genoeg kansen: “Voor een vertrouwde huishoudwinkel met een uitgekiend functioneel basisassortiment dat bestaat uit A-merken en ons eigen, laatste jaren sterk ontwikkelde Blokker-merk, is in Nederland zeker plaats”. Hoeveel eigen winkels er uiteindelijk naast de franchisewinkels zullen komen, is weinig over te zeggen. De nieuwe eigenaar, Roland Palmer, heeft hier wel ideeën over maar is afhankelijk van de te huren locaties. Er is geen doel in aantal of tijd gesteld.
U trad vorig jaar september (opnieuw) aan als voorzitter van de Blokker franchisevereniging. Amper twee maanden later ging de moederorganisatie failliet en kwam u in een maalstroom terecht.
Thijssen: “Ja, het faillissement kwam toch voor ons onverwachts omdat het met Blokker juist de goede kant op ging. De verwachting na jaren verlies was dat de organisatie dit jaar in elk geval ‘break-even’ zou draaien. Maar uiteindelijk gaven het gebrek aan vertrouwen bij de grootste geldschieter en de grote coronaschuld de nekslag. Het overgrote deel van de franchisenemers had die problemen overigens niet. Onze winkels hebben door de jaren heen altijd een rendabele exploitatie opgeleverd.”
In 2024 ontstond ook onzekerheid rond Intertoys. De keten werd eind oktober verkocht aan collega ToyChamp.
Thijssen: “De nieuwe organisatie die na het faillissement in 2019 de keten opbouwde, zit goed in elkaar. Het feit dat Intertoys vorig najaar is verkocht aan ToyChamp is prima. Bij ToyChamp ‘eten en drinken’ ze speelgoed en ik denk dat ook onze belangen daar dus veel beter zijn gewaarborgd dan bij een of andere private equity partij. Dit geeft rust en vertrouwen voor de toekomst. Overigens hebben diverse Blokker franchisenemers nog steeds een speelgoedmodule. Zij geven hiermee invulling aan de lokale behoefte als er geen plaatselijke specialist zit.”
Als voorzitter van de Blokker-franchisevereniging kreeg u ineens de rol van ‘moeder’ toebedeeld. Dat gaf een enorme druk en verantwoordelijkheid.
Thijssen: “De eerste zorg was dat we als groep bij elkaar bleven en dat betekende regelmatig met elkaar overleggen en elkaar goed informeren. In dat collectief schuilt onze kracht en daar was iedereen wel van overtuigd.”
“Een tweede punt was de goederenstroom op gang houden. Ik hoefde die kar overigens niet alleen te trekken. Met Alwin Piest van Blokker Leek en Roden voerde ik gesprekken met de curatoren, Roland Palmer en anderen. Het derde bestuurslid, Kassen Zegel van Blokker Texel, voerde ondertussen gesprekken met de vele (merk)leveranciers. Zij moesten snel omschakelen naar individuele levering aan 45 franchisenemers met in totaal 46 winkels.”
“Voor sommige leveranciers, die niet fijnmazig konden distribueren, was dat lastig maar we hebben daar goede oplossingen voor gevonden. De meerderheid van de leveranciers paste zich snel aan, uiteraard omdat ze daar ook zelf belang bij hebben. En we doen nu ook zaken met nieuwe leveranciers/grossiers die in ons land meerdere merken vertegenwoordigen. Slim samenwerken, daar draait het om.”
Ondertussen werd er ook een deal gesloten met Kooistra die 202 containers met Blokker-producten kocht die onderweg waren vanuit het Verre Oosten.
Thijssen: “Met die koop hadden we twee doelen voor ogen: allereerst wilden we voorkomen dat die eigen Blokker-producten overal te koop aangeboden zouden worden. Dat zou zeer marktverstorend werken. Ten tweede maken deze Blokker-producten voor 25% deel uit van onze basiscollectie. Deze producten staan nu exclusief voor ons, op afroep van de franchisenemer, klaar bij Kooistra. Daar kunnen we nu even mee vooruit.”
Ook talloze andere zaken moesten snel worden geregeld.
Thijssen: “De goederenstroom is gewaarborgd maar er moest ook een nieuw kassasysteem komen. Uiterlijk 31 januari zijn de franchisenemers, op één na, overgestapt op een nieuw maar beproefd kassasysteem, want dan gaat het bestaande systeem definitief uit de lucht. Dat is toch een teken van vertrouwen in de toekomst. De basisgegevens zoals data en voorraad zitten nu in het systeem. Tevens biedt het de mogelijkheid om te koppelen met de systemen van de leveranciers. Dat gaan we de komende maanden ‘finetunen’ zodat we in elk geval basiscollecties automatisch, rechtstreeks kunnen bestellen.”
Roland Palmer, de neef van Jaap Blokker, heeft de merknaam Blokker en de webshop gekocht. Hij wil ook nieuwe filialen openen. Hoe kijkt u hier tegenaan?
Thijssen: “We hebben goede en prettige gesprekken met hem gehad en hij gaat graag de samenwerking met ons aan. Uiteindelijk is het aan hem om aan een nieuwe organisatie vorm te geven, qua inkoop, logistiek, administratie, et cetera. Dat moet de komende maanden duidelijk worden.”
Krijgt hij die tijd wel? De filialen zijn leeg getrokken, het interieur is weg en de medewerkers hebben al elders werk gevonden.
Thijssen: “Voor alles is een oplossing. Blokker blijft dé huishoudwinkel waar geen vervanger voor is. Een breed assortiment met merkartikelen en eigen merken die tegen een scherpe prijskwaliteitverhouding verkocht worden, biedt absoluut mogelijkheden voor een rendabele exploitatie. Dat hebben de franchisenemers al die jaren bewezen. De consument wil even snel naar ‘de Blokker’ voor een bakvorm, droogrek of badmat. De consument wil, ondanks dat alles ook online verkrijgbaar is, dat die producten redelijk dichtbij te koop zijn. Dat hebben we wel gemerkt met alle steunbetuigingen die de franchisenemers kregen. Die wilden ‘hun’ Blokker niet kwijt. De aanwezigheid van een Blokker is ook in het belang van alle andere winkels. We zorgen voor diversiteit van het aanbod, we zorgen voor binding met de gemeenschap en dus voor de leefbaarheid van een stad, dorp of wijk.
Zoals gezegd is het aan Roland Palmer om nieuwe filialen te openen en een nieuwe organisatie op te zetten. Heel belangrijk daarbij is dat de kostenstructuur niet te zwaar wordt. Vierhonderd winkels niet realistisch meer. Dat past niet meer in een tijd waarin alles ook online te koop is. Het gaat om de juiste mix: een groot verzorgingsgebied en een goede locatie. Zij weten wat de best presterende Blokker-filialen waren. Die moet je zien te verwerven.
Daarnaast is er ruimte voor groei voor franchisenemers. Momenteel is er een twintigtal ondernemers geïnteresseerd een franchisewinkel te gaan exploiteren, waaronder een aantal Blokker franchisenemers die mogelijk voor een tweede winkel gaan. Dat is ook een positief signaal. Zonder in aantallen en tijdslijnen te spreken heb ik er alle vertrouwen in dat er op termijn weer een landelijk netwerk ontstaat van Blokker-winkels.”
De franchiseverenging is ondersteund door de expertise van het Vakcentrum is. Hoe belangrijk was en is die support?
Thijssen: “We hebben zelf de gesprekken met curatoren, Roland Palmer en andere belanghebbenden gevoerd. Maar de juridische support vanuit Vakcentrum hielp ons daar absoluut bij. Zeker daar waar het gaat over contracten, voorwaarden en dergelijke is het fijn dat iemand die veel kennis heeft van franchise, maar ook de branche kent, over je schouder meekijkt. De tips en adviezen die je dan krijgt behoeden je voor eventuele misstappen. Als Intertoys-franchisenemer heb ik in het verleden ook steun van de juridische afdeling van Vakcentrum ervaren en dat heeft voor deze groep prima uitgepakt.”