And the Award goes to … Balthazar Kookwinkel, Hilversum!

31-03-2025

Voor de 9e keer in 22 jaar kreeg een Nederlandse winkel, Balthazar Kookwinkel uit Hilversum, in Chicago de allerhoogste eer toebedeeld in het programma van de Global Innovation Award (gia). Daar deden 31 landen van over de hele wereld aan mee. Met eigenaresse Irma Thierig en haar dochter Julia kijken we terug op het gia-programma.

Julia En Irma (Large)

Wie bij Balthazar Kookwinkel binnenloopt, wordt bij de eerste aanblik direct blij. Vanaf de drempel stralen veel kleuren en leuke producten, die goed gepresenteerd worden je tegemoet. Mediterrane invloeden en de seizoenen zijn hier onmiskenbaar aanwezig. Thema’s en segmenten komen goed tot hun recht. Ook worden thematafels wekelijks veranderd, zodat het verrassingselement behouden blijft.

“Presentatie en sfeer zijn voor mij heel belangrijk. Ik wil op allerlei mogelijke manieren smaakmakers brengen voor dé centrale plek in huis, waar het leven ten volle wordt gevierd: de (woon)keuken”, stelt eigenaresse Irma Thierig. “Met handige kookspullen, delicatessen fraai serviesgoed, luxe tafellinnen en (kook)cadeaus. Functioneel en kwalitatief altijd van een goed niveau zonder dat het veel geld hoeft te kosten.”

Sinds 2020 werkt dochter Julia mee aan en in de winkel. Zij verzorgt de sfeervolle mailings, de recepten die wekelijks worden verstuurd, de dagelijkse social media posts en de goed verzorgde webshop. Altijd met het Balthazar credo in gedachten: klanten inspireren. “Wij maken alle foto’s, video’s en teksten zelf om ervoor te zorgen dat het Balthazar-gevoel in al onze communicatie doorsijpelt”, aldus Julia.

Waarom hebben jullie meegedaan?

Irma: “We kennen de gia-award natuurlijk en we weten dat Nederland al vaker in de prijzen is gevallen.
Wij dachten: dat is ook iets voor ons! Wij zijn zelf waarschijnlijk de grootste fan van onze winkel en overal waar we komen, of het nou Parijs of New York is, denken we altijd: hier zou een Balthazar goed passen. Onze mix van producten én sfeer maakt Balthazar zo uniek. Dat horen we ook nog steeds iedere dag van onze klanten. Zo’n winkel vind je niet overal en is daarmee een uniek winkelconcept dat goed kan meedingen naar een prijs als de gia.”

Hoe was het in Chicago?

Julia: “Naast de eer de ‘national gia winnaar 2024-2025’ te zijn, was het reisje naar Chicago natuurlijk een prijs op zich. Het was tot in de puntjes georganiseerd door Rob Antonissen van Gemengde Branche, die het draaiboek helemaal in z’n hoofd had. Extra leuk was dat we nog nooit in Chicago waren geweest. Tussen de officiële gia-momenten door hadden we gelukkig ook nog tijd om de stad en de winkels te ontdekken en dat hebben we gedaan! Wat een ervaring.”

“Uiteraard bezochten we de Inspired Home Show, dé beurs in Amerika voor huishoudelijke artikelen. Hier zagen we ook voor het eerst de presentaties van de 30 andere national winners”, vervolgt Irma. “Er zaten zulke indrukwekkende winkels bij, waardoor we ons ineens nóg vereerder voelden om van deze gia-familie deel uit te maken. We ontvingen direct heel veel complimenten, ook van de expertjuryleden die we daar ontmoetten. Iedereen was zo enthousiast om ons te zien, dat vonden we een goed teken. Op zondagavond vond dan de apotheose plaats: de bekendmaking van de Global Honorees tijdens een drukbezocht en groots opgezet galadiner. En wat was het spannend, zeker omdat we als vijfde en laatste werden genoemd. Op het podium ontvingen we de loodzware, kristallen Global Honoree-bokaal uit handen van expertjurylid Wolfgang Gruschwitz. Na een kort dankwoord werden we overladen door alle felicitaties. Zo bijzonder om mee te maken!”

Je had ook een 1-op-1 gesprek met expertjurylid Wolfgang Gruschwitz.

Irma: “Met hem zijn we door onze portfolio gelopen. Daar hebben we heel veel aandacht aan besteed qua inhoud en visueel. Hij vond onze winkel prachtig en vond vooral het persoonlijke aspect van onze winkelvoering bijzonder. Als we op inkoop gaan in Parijs of deze reis naar Chicago, nemen we onze volgers via social media mee en doen verslag van alles dat we zien en doen. Zo bouwen we een persoonlijker band met onze klanten en voelen zij zich echt betrokken. Bij thuiskomst kregen we reacties van klanten die de uitreiking op de voet hadden gevolgd via Instagram en echt stonden te springen toen we hadden gewonnen. Dat kwam ook terug in de presentatie tijdens de beurs van het andere expertjurylid Scott Kohno. Hij had het over ‘The Soul of the Store’ en noemde Balthazar als goed voorbeeld. Inspirerend om met gerenommeerde, internationale retailexperts zo inhoudelijk te praten over een onderwerp dat ons zo na aan het hart ligt.”

Wat is tot slot de meerwaarde van jullie deelname aan het gia-programma geweest?

Julia: “Het feit dat je als winkel zoveel positieve publiciteit krijgt, is fantastisch. We hebben sinds onze terugkomst in alle lokale kranten en uitgaven gestaan en het einde is nog niet in zicht. Ook zijn we bedolven onder mooie boeketten, lieve cadeaus van klanten en speciale aandacht in de gemeenteraad. Hilversum is trots op ons! Je kan als winkel net zo veel ruchtbaarheid geven aan de winst als je wil. Wij hebben het hele avontuur gedeeld met onze klanten via social media, waardoor de betrokkenheid enorm was. De komende maanden zullen we vast nog veel meer gaan merken van onze overwinning en zullen die blijven promoten.”

De Global Innovation Award (gia) is een Amerikaanse bekroning voor retailers die zich op een bijzondere wijze onderscheiden in de non-food markt op het gebied van koken en tafelen. Ook is de gia bedoeld als een signaal aan andere retailers om zich op een unieke wijze in de markt te profileren.

Aan de gia doen circa 30 landen mee van over de hele wereld, die ieder één ‘national winner’ selecteren. De Nederlandse organisatie is in handen van vakblad Gemengde Branche, onderdeel van Vakcentrum.
Die ‘national winners’ strijden vervolgens in maart in Chicago, tijdens de vakbeurs The Inspired Home Show, om één van de vijf ‘Global Honoree Awards’. Om voor deze prestigieuze ‘best of the best’-award in aanmerking te komen, maken alle ‘national winners’ een portfolio over hun bedrijf, die door een internationale vakjury wordt beoordeeld. Daarbij wordt vooral gelet op het concept, service, innovatie, personeelsbeleid en visual merchandising.

25 Gia Global Honoree Logo Pink (1)