Alexanderhoeve Hellevoetsluis: "Méér dan de som van de producten"

30-09-2023

Amper één maand na de verhuizing weet Martin Padmos van Alexanderhoeve in Hellevoetsluis het zeker: dit is een uitstekend besluit geweest dat weer ruimte geeft om door te groeien. De beoogde omzetstijging van 15% dit jaar gaat hij ver, ver overschrijden. En dat jaar na jaar al flink te zijn gegroeid.

DSC0030 (Bewerkt) (Large)

Padmos (51) beschouwt zijn ondernemerschap een beetje als een spannend jongensboek. Al sinds zijn 22e is hij zelfstandig ondernemer. Hij begon in Naaldwijk en sinds 2006 is hij gevestigd in het overdekte winkelcentrum De Struytse Hoeck in Hellevoetsluis. “Ik ben er toch trots op dat ik dit heb bereikt”, vertelt Padmos, tevreden rondkijkend in zijn nieuwe winkel. “Ik startte als jong ‘broekie’ en moest nog heel veel leren over kaas, noten, wijn en het runnen van een winkel. Soms was er een lastige periode, maar ik heb altijd doorgezet en dat werd beloond.”

Switch naar Alexanderhoeve

In 2019 maakte Padmos de switch van Kaas en Zo, dat ophield te bestaan, naar Alexanderhoeve. Deze organisatie sloot eigenlijk naadloos aan bij Padmos’ idee over een speciaalzaak in kaas, noten en wijn en dus voelde hij zich al snel thuis. Wat ook meehielp was dat de beloften over omzetprognoses en dergelijke werden overtroffen. “De cultuur van Alexanderhoeve past ook goed bij mijn ondernemerschap. Uiteraard is er een focus op de kernassortimenten, maar daarnaast is er ruimte voor lokaal ondernemerschap”, vertelt Padmos. “Zo kan ik prima een assortiment op maat samenstellen, binnen de kaders van de formule, dat past bij mijn verzorgingsgebied. Want naast lokale klanten trekken we ook veel klanten uit de regio en er is veel aanloop van toeristen. Dat loopt eigenlijk het hele jaar door met een piek in de zomer. Je hebt hier veel natuurgebieden en er is veel recreatie. Rondom Hellevoetsluis liggen vijf toeristenhavens vol met boten met mensen die geld hebben en ’s avonds aan boord willen genieten van lekkere kaas, nootjes en wijn. De Duitsers vormen de hoofdmoot, maar we zien ook steeds meer Belgen.”

Omzet explodeerde

Padmos zat 17 jaar in een pand van 65 m2 maar kon daar uiteindelijk geen kant meer op. Jaar in jaar uit werden hele mooie resultaten geboekt, maar de coronaperiode veranderde alles, in positieve zin. Padmos: “Mijn omzet explodeerde en ik verwachtte eigenlijk dat die na corona zou terugvallen, maar het tegenovergestelde gebeurde. Ik denk dat veel mensen in de coronatijd het genot van onze kwaliteitsproducten hebben (her)ontdekt. We kregen ook veel nieuwe klanten die nu regelmatig terugkeren. En ik vind dat het prijsverschil tussen de supermarkt en ons type speciaalzaak kleiner is geworden, wat drempelverlagend werkte.”

Toekomstige groei mogelijk maken

Door de sterke groei zat Padmos letterlijk en figuurlijk aan het plafond en dat ging steeds meer in zijn hoofd zitten. Er moest echt wat gebeuren om toekomstige groei mogelijk te maken. “Een voorwaarde was dat ik binnen het overdekte winkelcentrum wilde blijven, maar er waren geen geschikte locaties totdat dit pand van 100 m2 v.v.o. op mijn pad kwam bij het begin (of einde) van het overdekte centrum. Dat was perfect en heb daarom snel gehandeld. Het hielp ook mee dat de verhuurder van het winkelcentrum ons graag wilde behouden vanwege de diversiteit van het aanbod. Wij zijn hier de enige speciaalzaak op dit gebied. Binnen een paar maanden was het geregeld. Boven de winkel zat een kapper en die ruimte heb ik er direct bij gehuurd. Ik wil daar in de toekomst proeverijen gaan organiseren maar het dient primair als werkruimte om alle cadeaupakketten en relatiegeschenken in te pakken. Daar doen we heel veel in. Doordeweeks verkopen we gemiddeld 100 cadeaupakketten en naarmate het einde van het jaar nadert, neemt dat aantal fors toe tot ettelijke duizenden. Dat zijn mooie maar ook bewerkelijke margemakers, een beetje de kers op de taart, waar we nu ruimte voor hebben.”

Voor doorsnee komen de mensen niet

De oude winkel sloot op 22 juli de deuren en op 3 augustus werd de nieuwe winkel geopend. “Wat een verademing is dat en zo fijn dat er een geoliede machine achter je staat die exact weet hoe ze een nieuwe winkel moeten neerzetten”, aldus een opgeluchte Padmos. “Het is nu eigenlijk al één groot succesverhaal. De winkel is natuurlijk een stuk ruimer geworden zodat we ons assortiment konden vergroten. We verkopen nu ook een assortiment luxe bonbons en verse grillworst. We krijgen heel veel positieve reacties. Niet alleen in de winkel maar ook via Facebook en Instagram. Met social media zijn we sinds de heropening veel actiever geworden. Dat was nooit zo mijn ‘ding’ maar wordt nu door een collega verzorgd die daar wél goed in thuis is en het leuk vindt om te doen. Ik ga zelf liever het gesprek aan in de winkel. Je moet proactief zijn in deze business. Mensen laten proeven, ze even meenemen en nieuwe producten laten zien, verhalen vertellen. Dat vinden de mensen leuk. Je wordt dan meer dan de som van de producten die je verkoopt en zorgt ervoor dat je onderscheidend blijft. Voor doorsnee komen de mensen niet naar je toe!”

Trouw bezoeker ­Foodspecialiteitenbeurs

Tot slot spraken we met Martin Padmos over de aanstaande Foodspecialiteitenbeurs in Houten. Padmos blijkt een trouw bezoeker: “Ja, daar trekken we echt twee dagen voor uit. Op dag 1 ga ik met mijn gezin en bezoeken we de belangrijkste leveranciers. Even kijken wat er allemaal nieuw is. En op dag 2 gaan we met het hele team. Zij zien weer heel andere dingen dan ik. Het lastige op zo’n beurs is dat je zo ontzettend veel lekkere, mooie, verrassende producten ziet, terwijl je je realiseert dat je meters niet van elastiek zijn. Ik heb nu een winkel die ‘mooi vol’ staat en moet ervoor waken dat het ‘te vol’ wordt.”