300e winkel met Super Supermarkt Keurmerk: SSK een mooie spiegel en erkenning

04-03-2025

“Het is een mooie spiegel om voorgehouden te krijgen en een mooie bevestiging van je inspanningen.” Dat zegt Jack Hofman over het Super Supermarkt Keurmerk dat hij onlangs ontving voor zijn drie winkels. Daaronder was ook de vestiging in Haarlem, de 300e winkel die het Keurmerk mag dragen. De uitreiking in Haarlem was dan ook extra feestelijk.

Samen Prive Ondernemerskoppel 1 Bijgesneden 600Px

Jack en Roos Hofman ­exploiteren drie Jumbo winkels, een in ­Haarlem en twee in Hoofddorp. In 2007 startte Jack zijn zelfstandig ­ondernemerschap met de overname van de ­winkel aan de Skagerrak in Hoofddorp. Een winkel in een buurt uit de jaren 80 met een wat ­vergrijzende bevolking. Vijf jaar geleden kwam daar de Jumbo aan de Marktlaan in Hoofddorp bij. “Dat is een totaal andere winkel, een stadswinkel naast de Douglas en bij de C&A. Daar is het met name op woensdagmiddag en vrijdag, zaterdag en zondag druk als men echt gaat winkelen.”

De 300e winkel met het Super ­Supermarkt Keurmerk is de winkel in Haarlem. “We zitten hier onder een flat van 8 hoog en naast een flat van 14 hoog. We zijn hier zonder meer de belangrijkste winkel voor de buurtbewoners, maar ook de belangrijkste werkgever.” De winkels zijn dus totaal verschillend maar bieden toch synergievoordelen. “Je kunt toch even anders inkopen, andere afspraken maken.”

Jack en Roos zijn allebei full-time actief in de onderneming. “Roos richt zich daarbij met name op de ­administratie en de personeelszaken. Met drie winkels is dat genoeg werk, kijk maar eens naar de ­aanzeggingen voor jongeren die in de avond ­werken.”

Die medewerkers staan wel vast op een van de drie vestigingen. “Natuurlijk bij de opstart van ­Haarlem hebben medewerkers uit de ­andere ­vestigingen geholpen, maar dat is uitzondering. Een team is een ­afspiegeling van de klantengroep en die is in iedere winkel totaal ­verschillend.
Ik heb wel eens voor een feest de hele groep bijeen gehad, maar dan zie je toch dat het drie verschillende groepen blijven. Men is heel sterk met het eigen team verweven. Het zijn ook vaak broertjes en zusjes.”

Belangrijkste uitdaging: Het team

Het vasthouden van de goede ­mensen en daarmee de ­goede teams zien Jack en Roos ook als de ­belangrijkste uitdaging. “Je wilt dat de mensen op een ­leuke ­manier ­samenwerken. Daar ­steken we ook veel energie in. Dat ­pakken we serieus op. Met ­goede ­opleidingsmogelijkheden en ­doorgroeimogelijkheden. Dat is een van de voordelen van meer winkels. Ik laat nu ook een medewerkers­tevredenheidsonderzoek doen via het Vakcentrum. Ik weet wat er speelt in het team, maar ik wil die kennis graag aangevuld zien.” Jack geeft nog een voorbeeld van de serieuze aanpak: “De kickbox-lessen die de ­medewerkers vrijdagavond kunnen volgen, worden gegeven door een voormalig Europees kampioen.”

“We hebben een heel diverse ­personeelsbestand, met oudere werknemers, maar ook medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt.
We doen veel aan opleidingen. Ik vind het mooi als mensen ­doorgroeien bij ons eigen bedrijf. Daar heb je het meest aan. Die kennen immers het bedrijf en de gewoonten al. Zo heb ik ­iemand die op zijn 15e bij ons is begonnen en inmiddels op zijn 29e bij ons ­filiaalmanager is.”
“En natuurlijk helpt het dan als je wat groter bent. We hebben in totaal zo’n 300 medewerkers, dus dan kan je zaken goed regelen. En je kunt ­doorgroeimogelijkheden bieden.”

SSK levert betere sollicitanten op

De inzet op goede medewerkers was voor Jack ook een van de redenen om te gaan voor het Super Supermarkt Keurmerk. “Ik hoorde van collega’s dat het SSK een leuk traject was om door te lopen en zorgde voor betere sollicitanten. Zij hadden de ervaring dat mensen die in een supermarkt ­willen gaan werken, de voorkeur geven aan de betere supermarkt, die met het keurmerk. En het spreekt ­natuurlijk ook de klanten aan, ­begreep ik van collega’s.”

Ik hoorde van collega’s dat het SSK een leuk traject was om door te lopen en zorgde voor betere sollicitanten

Spiegel en erkenning

“Het toetsingstraject met de ­vragenlijst en het bezoek van de auditor was ook een goede toetsing. Doen we de goede dingen wel goed? We hebben het dan ook voor alledrie de winkels aangevraagd.”
“Daarbij hebben we niets ­bijzonders gedaan in de aanloop naar de ­toetsing. We wilden een eerlijk beeld en we wisten dat we ons al goed inzetten op de thema’s van het ­keurmerk. We hadden het net al over onze inzet met betrekking tot het personeel. Maar we deden ook al veel aan afvalscheiding. Plastic, brood en glas zijn aparte stromen. Daardoor hebben wij ons restafval met 40% kunnen terugdringen. Dus kleinere containers en minder vaak legen.
Dat is gewoon geld. Dat scheelt duizenden euro’s per jaar. Bovendien wordt er uit onze reststroom hier in Haarlem bioplastic vervaardigt.
Dat is toch mooi.
We hadden ook al dagafdekking op de lage koelingen. Ook niet omdat het nodig was voor SSK, maar om de energierekening laag te houden.
Het kan immers ook zo maar zijn dat er iets raars gebeurt in de wereld.”


Betrokken bij de buurt

Jack en Roos kozen voor de winkel in Haarlem als locatie voor de 300e winkel met het SSK. “Dit is niet de allermooiste winkel. We moesten werken met de beperkingen van het pand. Maar het is wel een heel ­belangrijke winkel voor de wijk.
Het is de primaire voorziening voor ruim 8.000 consumenten. De ­winkel in Haarlem heeft dan ook een ­belangrijke buurtfunctie. Dat bleek ook bij de uitreiking. Daar waren verschillende vertegenwoordigers van de bewoners en de wijkvereniging aanwezig. “Mensen doen hier soms een uur over hun boodschappen. En we werken samen om de omgeving en de flats hier netjes te houden.”

Ambitie

“Natuurlijk zijn er nog wel een paar punten waar we het over twee jaar, bij de hercertificering nog weer beter willen doen. Je moet steeds verder willen.”
Dat verder willen zit niet ­automatisch in het aantal winkels. Het zijn er nu drie en dat is prima voor Jack en Roos. Maar stelt Jack: “Zeg nooit, nooit. Als er iets op ons pad komt in ons marktgebied gaan we natuurlijk wel praten.”


SSK scoort goed

We spraken Jack een paar weken na de uitreiking van de keurmerken. Hoe zijn de reacties?

“Ik heb zeker veel reacties gekregen. Van collega’s, ook van die ik nog nooit ontmoet heb, van de ­verzekeraar, van de banken. Ik had dat niet ­verwacht. De uitreiking heeft ook goed gescoord in de media.
De plaatselijke omroepen hebben er bijvoorbeeld aandacht aan besteed. Ik raad het SSK ook aan bij collega’s die ik spreek.”

Er zijn steeds minder organisaties waar je als ondernemer op terug kunt vallen, terwijl de wereld om ons heen voortdurend verandert

Lidmaatschap is nodig in ­veranderende wereld

Even tot slot, je bent pas kort lid van het Vakcentrum.

“Ja, ik ben vorig jaar lid geworden. Dat was op aanraden van collega’s. Ik kende het Vakcentrum natuurlijk al langer. En ik moet zeggen, er is ook bij het Vakcentrum veel veranderd. Het is allemaal veel professioneler geworden. En dat is nodig want er zijn steeds minder organisaties waar je als ondernemer op terug kunt vallen, terwijl de wereld om ons heen ­voortdurend verandert.
Ik kijk ook uit naar de Dag van het Vakcentrum (13 mei, red.).
Die staat al in de agenda.”

Het keurmerk voor de 300e winkel werd overhandigd door Esther Rommel, gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland. Bram de Jong, voorzitter Stichting Super Supermarkt Keurmerk en directeur van de Stichting Super Supermarkt Keurmerk, Patricia Hoogstraaten overhandigden certificaten voor de winkels in Hoofddorp.

Uitreiking Esther 7 600Px

Belangstelling voor het Super Supermarkt Keurmerk?

Heeft u belangstelling voor het Super Supermarkt Keurmerk kijk dan op
www.supersupermarkt.nl voor de diverse voordelen van het keurmerk ­waaronder aansprekende acties en aantrekkelijke rentekortingen bij banken. Of bel met de stichting Super Supermarkt Keurmerk (0348) 41 97 71.