Toegankelijkheid
Gastvrijheid en toegankelijkheid zijn essentieel voor een goede winkel. U spant zich in om uw winkel zo open mogelijk te stellen. U wil immers zo veel mogelijk klanten ontvangen. Ook klanten met een beperking of klanten met dementie.
Toegankelijk ondernemen loont: 15% meer klandizie
Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke beperking of een psychische of psychiatrische aandoening. U mist 10-15% van uw klanten als deze mensen niet de ruimte hebben om u winkel binnen te komen. Bovendien nemen mensen met een beperking vaak iemand mee, ze zijn trouwe klanten én ze komen vaak op minder drukke momenten.
Door de vergrijzing groeit het aantal mensen met een beperking. Toegankelijk ondernemen wordt dan ook steeds belangrijker. Met – vaak verrassend – eenvoudige aanpassingen maak u u winkel beter toegankelijk voor deze (potentiële) klanten.
Het Vakcentrum heeft van toegankelijkheid een speerpunt gemaakt. We zijn daarom partner van MKB Toegankelijk, een initiatief van MKB-Nederland en VNO-NCW. Op de website mkbtoegankelijk.nl vind u veel praktische tips én ervaringen van andere ondernemers.
Op de site mkbtoegankelijk.nl vindt u ook tips voor digitale toegankelijkheid. Hoe goed is uw site of webshop toegankelijk? En hoe kan dat beter?
Tips voor toegankelijkheid
-
Het begint bij de ingang
Mensen met een handicap kunnen vaak niet eens een winkel binnenkomen. We hebben voor u op een rijtje gezet waar u op kunt letten. Het is eenvoudiger dan u wellicht denkt om de klant zich al bij binnenkomst welkom te laten voelen.
Bekijk hier 7 praktische tips -
Klanten met een beperking moeten ook kunnen betalen
Het is voor klanten met een beperking niet altijd eenvoudig om te betalen in een winkel. 3 praktische tips voor ondernemers die geen omzet willen mislopen. Bekijk hier de 3 praktische tips. -
Verplaats u in de klant
Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een klantvriendelijke en open houding naar u klanten. En dat is soms best lastig. Want wat heeft een blinde of slechtziende klant eigenlijk nodig? En hoe spreek u iemand met een verstandelijke beperking aan? Je vindt hier tips en aandachtpunten. -
Dichtbij parkeren is belangrijk
Voor mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn, is parkeren bij uw winkel belangrijk. Ook als u geen eigen parkeerplaats hebt, kun u uw klanten helpen. Bekijk hier de tips. -
Kijk eens kritisch naar uw website
Digitale toegankelijkheid gaat over het kunnen gebruiken van digitale diensten door iedereen. Ruim 2,5 miljoen mensen met een beperking in Nederland hebben behoefte aan een toegankelijke website. Denk aan slechtzienden, doven, (kleuren)blinden en laaggeletterden. Ga naar ismijnsitetoegankelijk.nl voor een check en adviezen. -
De mensen maken het verschil
Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een kwestie van klantvriendelijkheid. Lastig om goed te reageren op bijvoorbeeld iemand die blind of doof is? U vindt hier een aantal tips. Je kunt ze ook uitprinten als flyer of poster voor uw medewerkers.
Lees hier de gastvrijheid-tips voor winkelmedewerkers -
Verplaats u eens in iemand met een handicap
Doe bijvoorbeeld een blinddoek voor en loop eens een rondje door de winkel.Leen een rolstoel en kijk of u binnen kunt komen in de winkel en het toilet kunt gebruiken. Dek uw oren eens af en realiseer u dan welke belangrijke informatie u zo mist.
Gastvrijheidsboosters
Bekijk de ervaring en de tips van:
- Sanne (TOS, niet zichtbare handicap)
- Cynthia (rolstoel)
- Wilma (rolstoel –een case over arbeidsparticipatie)
- Op de website van mkbtoegankelijk.nl vindt u veel praktische tips en ervaringen van andere ondernemers
Stoomcursus – Gebarentaal voor ondernemers
Stelt u zich voor dat u een klant of gast met een auditieve beperking in gebarentaal ‘welkom’ kunt heten, of een vraag kunnen stellen als; ‘kan ik u helpen?’ of ‘wilt u een koffie of wilt u thee bestellen?’ Hoe mooi zou dat zijn. Een eerste stap naar elkaar proberen te begrijpen is dan al gezet.
MKB Toegankelijk biedt je hiervoor een helpende hand met een ‘Stoomcursus – Gebarentaal voor ondernemers’.
Stoomcursus gebarentaalSamen Dementievriendelijk
Eén op de vijf mensen in Nederland krijgt dementie. Door de vergrijzing wordt dementie in de toekomst volksziekte nummer één. De meeste mensen met dementie wonen thuis en gaan er graag op uit, bijvoorbeeld om boodschappen te gaan doen. Ook uw klanten kunnen dementie hebben. Daarom is het belangrijk dat we ervoor zorgen dat klanten met dementie zich welkom voelen en goed geholpen worden in uw winkel.
Omgaan met dementieEuropese toegankelijkheidswet
De Europese toegankelijkheidswet gaat in op 28 juni 2025 en regelt dat mensen met een beperking makkelijker toegang moeten krijgen tot bepaalde producten en diensten.
Alleen al in Nederland hebben 4,5 miljoen mensen een visuele, auditieve, motorische, cognitieve beperking en/of neurodivergentie, 1 op de 4 personen. Zij hebben regelmatig de hulp nodig van een ander om gebruik te maken van essentiële diensten en producten.
De wet is van toepassing op de volgende producten en diensten:
- webwinkels
- computers en computerprogramma’s
- geldautomaten
- pinautomaten
Denk hierbij aan:
- ondertiteling voor slechthorenden
- voorleesfuncties voor slechtzienden
- aanpasbare helderheid van een scherm
- begrijpelijke informatie, bijvoorbeeld op websites en in gebruiksaanwijzingen
Kleinere bedrijven worden uitgezonderd van werking van deze wet.
Het gaat dan om ondernemers met:
- minder dan 10 mensen in dienst
- een jaaromzet van maximaal € 2 miljoen
Er gelden nog een aantal uitzonderingen voor ondernemers: zij hoeven hun dienst of product niet aan te passen als dit een onevenredige last vorm of dat er een fundamentele wijziging aan de dienst of het product moet worden aangebracht. Daarnaast is de wet niet van toepassing op B2B, het gaat alleen om B2C.
Digitale producten en diensten die vóór juni 2025 zijn gepubliceerd, hebben een overgangsperiode van vijf jaar waarin ze zonder aanpassing beschikbaar mogen blijven. Voor fysieke zelfbedieningsterminals, zoals ticketzuilen, geldt een periode van twintig jaar, of tot hun economische levensduur is verstreken.
Ondanks deze uitzonderingen is het raadzaam om rekening te houden met de komst van deze nieuwe wetgeving. Heeft u bijvoorbeeld een nieuwe pinautomaat nodig, dan is het verstandig om bij de producent/leverancier na te vragen of zij voldoet aan de basisvereisten: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust (WBBR). Daarnaast zorgt deze wetgeving er voor dat websites vele malen toegankelijker moeten worden. Het is daarom, ook met het oog op positionering, verstandig om de ontwikkelingen op dit gebied te blijven volgen om de concurrentie niet een kostbare voorsprong te geven.
In onderstaande webinar worden de belangrijkste punten uit deze wet behandeld en uitgelegd. Het webinair bevat tips en handreikingen om met deze nieuwe wetgeving aan de slag te gaan.
In de link hieronder wordt per product en dienst door MKB Toegankelijk uitgelegd wat de punten zijn waar u als ondernemer aan moet denken.