Nieuwe regels voor laadpalen: wat winkeliers moeten weten

De energietransitie en de stijgende vraag naar elektrische voertuigen (EV's) brengen nieuwe uitdagingen en kansen voor winkeliers. Laadpalen worden steeds belangrijker, en met de nieuwe EPBD IV (Energieprestatie van Gebouwen Richtlijn IV) komen er belangrijke veranderingen aan. In dit artikel zetten we de verplichtingen rond laadpalen en beschikbare subsidies op een rijtje.

Huidige Verplichtingen

Bestaande gebouwen

Voor bestaande gebouwen is het nu nog niet verplicht om laadpalen te installeren, maar het is wel aan te raden. Winkeliers kunnen een voordeel behalen door laadpunten aan te bieden, dat is aantrekkelijk voor klanten met elektrische voertuigen. Vanaf 2025 moet er bij bestaande gebouwen met meer dan 20 eigen parkeerplaatsen minimaal één laadpunt zijn.

Laadpalen voor nieuwbouw en grote verbouwingen

Bij de bouw van nieuwe gebouwen moeten winkeliers minstens één laadpunt per tien parkeerplaatsen installeren. Dit maakt het voor klanten gemakkelijker om hun auto op te laden. Bij grote verbouwingen geldt een vergelijkbare regel. Als een winkelier besluit om zijn winkel te renoveren, moeten laadpalen ook worden meegenomen in de plannen.

Verwachte verandering als gevolg van EPBD IV

In de EPBD IV worden de verplichtingen voor laadpalen uitgebreid. De nieuwe regel is dat er één laadpunt per vijf parkeerplaatsen moet komen. Dit betekent dat winkeliers meer moeten investeren in laadpunten bij nieuwbouw en grote verbouwingen.

Er is heftige kritiek vanuit de retailsector op deze verandering. Er moet meer gekeken worden naar de kwaliteit en snelheid van de laadpalen in plaats van alleen het aantal palen. Bij supermarkten staan auto’s gemiddeld een half uur tot een uur geparkeerd. Snelladers zijn dan nodig, maar daar zijn nu nog geen eisen voor. Ook is er vaak een probleem met de elektriciteitsnetcapaciteit. Als het netwerk niet genoeg capaciteit heeft, moet het aantal laadpunten verminderd kunnen worden. Daarnaast moeten er meer mogelijkheden zijn om vrijstelling te krijgen als de kosten te hoog zijn.

De EPBD IV moet in Nederland uiterlijk in 2025 worden ingevoerd. De exacte datum is afhankelijk van hoe snel de Nederlandse overheid dit regelt.

Subsidies en Financieringsmogelijkheden

De terugverdientijd voor laadpalen ligt meestal tussen de 3 en 7 jaar, afhankelijk van kosten, gebruik en laadprijzen. Winkeliers kunnen verschillende subsidies en financiële steun krijgen om laadpalen te installeren. De belangrijkste regelingen zijn:

SPRILA (Subsidie voor Laadinfrastructuur): Deze subsidie helpt bedrijven bij de installatie van laadpalen en dekt een groot deel van de kosten.

SPULA (Subsidie voor Publieke Laadinfrastructuur): Deze subsidie is voor publieke laadpalen en helpt winkeliers om laadfaciliteiten ook toegankelijk te maken voor het publiek.

Kijk voor meer informatie op de site van de RVO.

Andere regelingen: Ook zijn er andere mogelijkheden zoals de Kleine Investeringsaftrek (KIA), Milieu Investeringsaftrek (MIA), en regionale subsidies.

Eigendom van parkeerterrein of garage

De EPBD gaat over parkeerplaatsen die bij een gebouw horen. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat de parkeerplaats en het gebouw dezelfde eigenaar hebben. Een parkeerplaats kan van iemand anders zijn, maar toch als 'bij het gebouw horend' worden gezien. In dat geval moet de verbouwende partij samenwerken met de eigenaar van de garage of het parkeerterrein om voldoende laadpalen te hebben.

Verschillende factoren bepalen of een parkeerplaats bij een gebouw hoort, zoals het gebruik, de locatie, en contracten. Ook de bouwvergunning en het bestemmingsplan zijn belangrijk. Dit vraagt om een beoordeling op maat, waarbij gemeenten en vergunningverlenende instanties een belangrijke rol spelen. Ondernemers kunnen met vragen hierover terecht bij de gemeente of het omgevingsloket.

Het is in het geval dat parkeerplaatsen en gebouw andere eigenaren hebben goed om duidelijke afspraken te maken over:

  • Het aantal en type laadpalen;
  • Huur of vergoedingen voor het gebruik van de ruimte;
  • Onderhoud van de laadpalen;
  • Kosten voor installatie en onderhoud;
  • Toegang voor klanten en personeel.

Samenwerking tussen de eigenaar van het gebouw en de eigenaar van het parkeerterrein is belangrijk. Door de voordelen van laadpalen te benadrukken, zoals klanttevredenheid en duurzaamheid, kunnen beide partijen tot goede afspraken komen.

Conclusie

Winkeliers moeten zich voorbereiden op de veranderingen door de EPBD IV. Voor nieuwbouw of grote verbouwingen is het belangrijk om laadpalen vroeg in het proces in te plannen. Dit helpt niet alleen om aan wettelijke eisen te voldoen, maar ook om in te spelen op de groeiende vraag naar elektrische voertuigen.

Samenwerking met eigenaars van parkeerterreinen, het benutten van subsidies, en het zien van deze investeringen als onderdeel van een duurzame strategie kunnen helpen om klantloyaliteit te vergroten en concurrentievoordeel te behalen.