Ups en downs
De afgelopen elf jaar ervoer Pieter als een achtbaan, met ups en downs. “De eerste jaren waren niet makkelijk en we moesten echt worstelen om rond te komen. Al het geld werd geïnvesteerd in de winkel. Na twee jaar overleven ging het beter draaien en kweekten we langzaamaan wat vet op de botten, maar echt rustig werd het nooit. We kregen te maken met steeds meer online (prijs)concurrentie, grote kostenstijgingen en natuurlijk de coronaperiode. En momenteel zijn het ook uitdagende tijden.”
Bezoekersaantallen stijgen, gemiddeld bonbedrag daalt
Ondanks dat de bezoekersaantallen nog steeds toenemen, merkt Boersma dat mensen momenteel minder geld uitgeven. Het gemiddeld bonbedrag daalt, tevens stegen vorig jaar van een deel van het assortiment de inkoopprijzen. De adviesprijzen stegen echter niet mee waardoor de marge daalde. Een andere trend die Boersma ziet, is dat Playtoday de laatste tijd juist meer gezinnen wint en volwassenen verliest. Wellicht is dat een postcorona-effect. “We hebben in elk geval juist méér te doen, toch daalt de omzet lichtjes én we houden er minder aan over. Dat is voor een ondernemer geen fijn gevoel”, aldus Boersma.
“We moeten daarom wat bezuinigingen doorvoeren. Jaarlijks investeren we tienduizenden euro’s in marketing en daar wil ik liever niet op bezuinigen.”
Playtoday als eigen merk
Waar Boersma zeker niet op gaat bezuinigen, is zijn eigen merk. Sinds drie jaar ontwikkelt hij met zijn team eigen bouwsets onder de merknaam Playtoday. Dit naar aanleiding van vragen van toeristen die ‘iets typisch Nederlands’ zochten. Zo verkoopt Playtoday nu onder andere een windmolen, Sinterklaas en sinds kort de Goudse kaaswinkel. Hoe Hollands wil je het hebben! Het zijn leuke impulsproducten voor een relatief lage prijs.
“De sets bestaan uit originele LEGO-bouwstenen. We beperken ons tot maximaal 300 onderdelen per set, want er komen veel handelingen bij kijken”, legt Boersma uit. “De producten bedenken we zelf en verpakken we ook in de winkel, in het zicht van het publiek. Daar krijgen we altijd leuke reacties op. Momenteel zijn we bezig met vier nieuwe projecten.”
LEGO wereldwijd
LEGO doet het tot slot wereldwijd ontzettend goed en de vraag is nauwelijks bij te benen. Helaas komt er wel steeds minder beschikbaar voor de vrije handel. Dat merkt ook Boersma die alle zeilen bij moet zetten om de schappen goed gevuld te houden: “Dat speelt met name de laatste twee jaren een rol van belang en dat vind ik wel lastig om mee om te gaan. Maar ik ben een positief ingesteld mens en maak me voor de lange termijn nog geen zorgen. Ik voel me vooral gezegend met een geweldig team, een leuke mix van twintigers tot vijftigers. Wat ons bindt is de liefde voor of interesse in LEGO en we vullen elkaar heel goed aan. We hebben plezier samen, stimuleren elkaar of zijn kritisch waar het moet. Er is hier echt een open cultuur waar ieders mening telt. Daar geniet ik echt van.”