
CAO voor het Levensmiddelenbedrijf 2024 - 2026 (pdf)
De CAO voor het Levensmiddelenbedrijf geldig van 2 juli 2024 tot 1 april 2026. Neem bij vragen over de toepassing van de CAO contact op met Vakcentrum Bedrijfsadvies (0348) 41 97 71
De CAO voor het Levensmiddelenbedrijf geldig van 2 juli 2024 tot 1 april 2026. Neem bij vragen over de toepassing van de CAO contact op met Vakcentrum Bedrijfsadvies (0348) 41 97 71
Na jaren van krimp groeide de Europese levensmiddelenomzet in 2024 weer licht (+2,4%). Toch blijft de markt uitdagend door druk op marges en voorzichtig consumentengedrag. Huismerken winnen terrein en gezonde voeding – vooral bij Generatie Z – is in opmars. Personalisatie via AI wordt steeds belangrijker voor klantbinding. Volgens het rapport State of Grocery Retail 2025 zijn succesfactoren onder meer: hoog aandeel huismerken, prettige winkelervaring, lage prijzen en goede kwaliteit. Groeikansen liggen in efficiëntie, gezondheid en slimme technologie.
Alles over betalen aan de kassa in 2025 De Betaalwijzer is een informatieve uitgave van Betaalvereniging Nederland.
Het rapport combineert marktdata met enquêtes onder 30 Europese executives en meer dan 15.000 consumenten in zes landen (Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk). Het rapport richt zich op zes branches: meubels en interieur, doe-het-zelf en hardware, consumentenelektronica, sportartikelen, schoonheids- en persoonlijke verzorging en dierverzorging. Opdrachtgever: Eurocommerce Onderzoek: McKinsey
Voor welke activiteiten en hoe kunen sociale robots het beste worden ingezet om de werkdruk van medewerkers te verminderen en de retail leuker en aantrekkelijker te maken om voor te leren en om in te werken?
Om centrumgebieden vitaal te houden is het noodzakelijk om continu te blijven vernieuwen. Een bredere functiemix is het nieuwe toverwoord waar we veel over horen en lezen. Maar wat bedoelen we hier precies mee? Welke functies zijn dat dan? En hoe kijken ondernemers en exploitanten uit die andere sectoren naar een vestiging in een centrumgebied?Een open blik is belangrijk. We kijken in de praktijk nog te vaak naar de oplossing in retail en horeca, terwijl functies zoals cultuur, zorg, onderwijs, ambachten, werken en ontspanning kansrijk zijn, waarde toevoegen en centrumgebieden meer betekenis geven. Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) heeft expert Arno Ruigrok de opdracht gegeven om samen met DNWS een verkenning te doen naar de verbreding van functies in centrumgebieden. Het rapport 'De moderne agora' is hiervan het resultaat. Dat is geen eindpunt maar een startpunt voor meer overleg, kennisuitwisseling en vooral: ondernemende actie. Er liggen veel kansen en er is veel mogelijk. Zo wordt het centrumgebied weer dat levendige gezonde hart van elke gemeenschap.
Regeldruk vormt al jaren het grootste knelpunt voor ondernemers. De veelheid aan regels en nationale koppen zet een rem op ondernemerschap en schaadt onze concurrentiepositie. In de handreiking ‘Beter Geregeld’ bieden ondernemers nu zelf concrete oplossingen voor het verminderen van regeldruk. Het rapport is een verdere uitwerking van de Ondernemersagenda ‘Vernieuwen, Versnellen, Verbinden’